onsdag den 5. december 2007

Dagens ord/ hadehobby


HADEHOBBY

Et dejligt ord, så vidt jeg ved opfundet af den danske musiker, forfatter, performer etc. T. S. Høeg (Thorsten Sehested Høeg).

Hørte det udtalt i en debat i Deadline 2. sektion (DR 2).
Emnet var No Age-samfundet og ordet faldt i en bisætning i forbindelse med fænomenet Bono (U2).

T. S. Høegs egen definition.
... jo, "hadehobby" er mit ord, som opstod under samtale med min mangeårige veninde, forfatteren Pernille Tønnesen, så lidt ære til hende også ... en definition: hmm ... at sige: jeg hader U2 er som voksen et lidt barnligt udsagn, og desuden: "at hade" er egentlig et så stærkt ord, som ikke burde kastes i flæng, og måske slet ikke eksistere i ens bevidsthed ... men når humoren bliver bragt ind i sammenhængen mellem "hade" og "hobby", så bliver det bare en disciplin: jeg hobbyhader U2, og da jeg er en nærtagende kunstnersnob, kan det boble helt over af muligheder...

Bonusord
"min klausule ven"

Høeg skriver.
... det er en rigtig fin ven, som jeg/du har klausul på ... det er egentlig et kælenavn til min gamle ven, Klaus Lynggaard ... begrebet optræder i min bog: "1/2 så gammel som tiden", hvor jeg ude i skoven finder "min klausule ven" bundet op under et lastvognstog, der kører atomaffald i rotation, hvorefter vi går på autobanesnasken, hvor den eksploderingsmodne mutter gør sig klar til at servere for os...